Clean Label is niet meer weg te denken uit voedingsindustrie
Bron VMT
Zelfstandig ondernemer Bart Veldkamp ontwikkelde een clean label voedingsreep. Om deze te produceren met het label zonder gluten en zonder noten was het volgens de voormalig schaatser noodzakelijk om een eigen clean room te ontwikkelen. “Ik ben dit hele traject ingegaan vanuit de filosofie dat goede voeding toegankelijk moet zijn voor iedereen. Geen concessies doen kon alleen met een eigen productieproces.”
Horecava
Ook snackproducenten zijn bezig met clean label, bleek tijdens de Horecava begin januari. Voor hen is het een ruim begrip. Voor de een betekent het vrij van E-nummers en zonder kunstmatige toevoegingen, voor de ander gaat het over suiker-, vet- en zoutreductie. Weer een derde denkt aan traceerbaarheid. Sommige bedrijven voegen al jaren geen kunstmatige conserveermiddelen, kleur- en smaakstoffen toe. “En toch communiceren we er nu actief over omdat consumenten met dit thema bezig zijn.”
Minder suiker
Suikerreductie valt steeds vaker ook onder het thema clean label. De laatste jaren heeft het thema een vlucht genomen door de eisen en wensen van consument en overheid. Kraft Heinz pakt dit thema aan via een technologieplatform. “Suikerreductie in gezonde keuzes vertellen we juist.”
Natief zetmeel
Op de vakbeurs Food Ingredients Europe struikelde je bijna over de ingrediënten waarmee voedingsmiddelenbedrijven op een cleanlabel-manier kunnen herformuleren. Zo waren er allergeenvrije kruidenmixen van Dutch Spices, alternatieven voor zout van Jungbunzlauwer en natief zetmeel van Cargill als alternatief voor gemodificeerd zetmeel. “Voedingsmiddelenbedrijven kregen steeds meer vragen over dit ingrediënt.”
VMT nieuwsonline