‘Vleessector moet pro-actiever met positieve zaken naar buiten treden´
“Het is belangrijk dat de vleessector en de vleesverwerkende bedrijven zelf pro-actiever met positieve zaken rond bijvoorbeeld dierenwelzijn naar buiten treden. Het zou goed zijn om ngo’s hiermee te verrassen, zodat zij zelf het schaamrood op de kaken krijgen.” Dat zegt Marc Jansen, directeur van supermarktkoepel CBL.
De supermarkt is anno 2017 het grootste verkoopkanaal van vers vlees, vleesproducten, vleeswaren en worstspecialiteiten. Net als de vleessector en de vleesverwerkende bedrijven liggen de supermarkten regelmatig onder vuur van organisaties als Wakker Dier en Varkens in Nood die met campagnes tegen het houden van vee en tegen de vleesconsumptie vlees de afgelopen jaren negatief geframed in het nieuws hebben weten te brengen.
“Voorheen stond in de campagnes dierenwelzijn centraal. Dit thema hebben de vleessector en de supermarktbranche de afgelopen jaren actief opgepakt. Deels door druk van de overheid, maar grotendeels hebben het bedrijfsleven en de supermarktbranche zelf de handschoen opgepakt. Ondanks alle positieve ontwikkelingen op het gebied van dierenwelzijn, blijven sommige organisaties actievoeren. Zij voeren nu een strijd met als doel om alle mensen van het vlees af te krijgen”, aldus Jansen.
De vleesindustrie moet kritisch blijven op de precieze informatie die aan organisaties wordt verstrekt over dierenwelzijnsontwikkelingen, vindt Jansen. Daarnaast moet de sector niet te bang zijn om een positief tegengeluid te laten horen. “Het is belangrijk om de komende jaren met zijn allen uit te dragen dat veel zaken bij de vleesproductie recent zijn veranderd en verbeterd en om te blijven doorontwikkelen bij verduurzaming.”
bron: Meat&Co, oktober 2017